Frakt & leverans

Leveranstid och fraktkostnad

Vår normala leveranstid till dig på lagerförda produkter ligger på ca 2-4 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker vardagar kl. 07:00–16:00 och kan endast ske till fysisk adress, ej till boxadresser. Vi levererar merparten av våra produkter från Örebro men vissa produkter kan skickas direkt från leverantören. Leveranstiderna ser du under respektive produktsida och vi skickar alltid en bekräftelse till dig när produkterna skickas iväg.

Leveransen sker med transportbolaget DHL och vi i tillämpar fraktvillkor DAP (Delivered At Place).

Fraktkostnaden baserar sig på produkternas volym eller flakmeteryta och kan därmed exempelvis vara lika hög för 1 som för 6 produkter av samma slag om den exempelvis går att stapla.

Hinder hos kunden i samband med leveranstillfället

Om KOMPRIMERA inte kan leverera på grund av hinder hos kunden, kommer leveransen gå tillbaka till DHL och de kontaktar dig för att komma överens om ett nytt utkörningstillfälle. I och med detta kommer en ny utkörningskostnad debiteras. Om sändningen ej har kunnat levereras inom 3 dagar efter första försök tillkommer en terminalkostnad om 90 kr per dag tills dess att leveransen har levererats. Efter 5 dagar returneras sändningen till KOMPRIMERA.

Tänk på:

– Se till att det finns någon som tar emot varorna när de anländer.

– Meddela om det finns särskilda restriktioner mot fordonstrafik/hinder för framkomlighet vid leveransadressen.

– Vid större leveranser kan det behövas tillgång till truck alt lastbrygga vid lossning, om detta saknas kontakta vår Kundservice för att säkerställa att godset körs via bil med baklift.

– Tänk på att varan/varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom vid köp att tilläggstjänst Inbärning.

Leverans

I samband med att din leverans lämnar vårt eller leverantörens lager skickar vi ett leveransbesked till din mailadress. I leveransbeskedet finner du ett sändningsnummer och länk till www.dhl.se där du kan följa din försändelse.

KOMPRIMERA kan leverera produkter till hela norden. Men via vår e-handel www.komprimera.se kan du endast beställa varor till adresser inom Sverige. För att handla och få levererat till andra länder ber vi er att maila eller ringa oss med er förfrågan. Våra leveranssätt varierar beroende på storleken (volym och vikt) på godset. Vi förbehåller oss rätten att välja det sätt som passar din beställning bäst.

Paket/mindre försändelser

Paket levereras med DHL PAKET eller vår egna transportbil och leverans sker till angiven leveransadress innanför företagets dörr/port/till angiven våning, till reception alternativt fungerande varumottagning.

Pall/tyngre och större gods

Leverans sker till gatuplan på registrerad adress, vardagar mellan kl. 08:00-16:00. Ingen avisering sker innan*. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen kommer DHL att kontakta er för att boka en ny utkörning. Vid eventuell ny utkörning har KOMPRIMERA rätt att debitera dig för uppkomna kostnader.

*Se tilläggstjänster- telefonavisering

Leveransförsening

Du hittar information om aktuell leveranstid per enskild produkt på www.komprimera.se. Meddelanden om eventuella avvikelser från den presenterade leveranstiden får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via telefonsamtal eller mail. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall välja att del-leverera din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungligt angivna fraktkostnaden.

Transportskador och felleverans

Företag/Juridisk person: Vid synlig skada på emballaget vid leveranstillfället måste detta anges till DHLs chaufför och på fraktsedeln innan försändelsen kvitteras. För att reklamationen mot transportbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Om produkten har blivit skadad under transporten, dvs. dold skada, bör det anmälas omgående till oss, dock senast inom 5 dagar efter mottagen försändelse. Vid anmälan behöver vi en bild på skadan både på emballage och produkt. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Privatperson/Konsument: Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället, ber vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till DHL inom 3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du anger det till chauffören och på fraktsedeln innan du kvitterar försändelsen. För att vår reklamation mot DHL ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Force majeure

KOMPRIMERA är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar KOMPRIMERAs fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

*Tilläggstjänster

Telefonavisering
Ifall du behöver tid för att planera in mottagandet av din leverans boka vår telefonaviseringstjänst. Det innebär att du mottar ett samtal 1-3 dagar före leveranstillfället med mer detaljerad information om när exakt leveransen sker till dig. Därför är det viktigt att du uppgivit ett telefonnummer där vi kan nå dig måndag – fredag. Denna tjänst kostar 100 kr och bokas vi vår kundservice.

Tidslossning
Tidslossning kan i vissa fall köpas som en tilläggstjänst. Det innebär att du som kund kan boka exakt tid när leveransen ska ske, inom 1 timma. Chauffören kontaktar inte dig i samband med leverans om du beställt denna tjänst. Kontakta Kundservice för mer information och prisuppgift. Tjänsten går att kombinera fritt med de övriga tillgängstjänsterna.

Inbärning
Samtliga leveranser från KOMPRIMERA är standardleveranser. Det innebär att de levereras till gatuplan. Önskar du få godset inburet kan du beställa det som en tilläggstjänst. Godset levereras då inburet till angiven plats. Kontakta oss för bokning och prisuppgift för denna tjänst. Vi rekommenderar denna tjänst till leveranser med större, tyngre produkter eller/flervåningshus. Tjänsten går att kombineras fritt med övriga tilläggstjänsterna.